top of page
מאמרים נוספים

פילאטיס תרפיה לגברים-אירגון האיכות הזכרית


כדי להבין תהליכי עבודה עם גברים, רצוי לנסות להבין את המקום אותו תופס הגבר הישראלי. מה המאפיינים שלו , מה הרצונות שלו ומה סוג התקשורת אותה הוא מעדיף .

אני מראש מסייגת את דבריי ואומרת שהגברים הם "עם גדול" ומגוון ובמאמר הנוכחי אני נאלצת להכליל בצורה בוטה כדי להתיייחס לעיקר.

נתחיל בעובדה, שכל אדם באשר הוא , גבר או אישה, מתאפיין ביכולות מוגבלות של הבנת גופו ויותר מזה - הבנת נפשו. לדוגמה, אף אחד מאיתנו לא יכול להיות ער ומודע לכל תזוזה או הבעה שפניו עושות כשהוא שמח או כעוס.

הנחה נוספת שחשוב לציין , כל אדם באשר הוא ,גבר או אישה, מכיל בתוכו איכויות זיכריות ואיכויות נקביות שיש ביניהן דינמיקה ויחסים, וגם הם מתבטאים בגוף בצורה שניתן לראות.

דבר נוסף, כל אדם הוא סך מחשבותיו, דעותיו והרקע ממנו הגיע, ואלו – משפיעים ישירות על הגוף, על הדרך בה הוא זז. אם כך, אפשר לומר שתנועת הגוף משקפת את הלך הרוח של כל אדם.

הנחה אחרונה ואז נצא לדרך - החיפוש אחר "איזון" עומד בבסיס חיינו כבני אנוש (או לפחות אמור לעמוד בבסיס חיינו...). חיינו נעים בכיוונים דואליים רבים המנוגדים זה לזה. השינויים הרבים נוטים למשוך ולטלטל אותנו בדרכים לא צפויות שפעמים רבות גם גורמות לסבל וכאב. השאיפה ל"איזון" עשויה להקל עלינו את ההתמודדות עם התנודות הרבות שהחיים מערימים עלינו. חלק מהחיפוש אחר "איזון" , הוא שילוב בין האיכות הזכרית לאיכות הנקבית אצל כל אחד ואחת מאיתנו. בתהליך של למידת הרפרטואר של השיטה , הגברים נדרשים להכיר באיכויות הנקביות שלהם והנשים להכיר באיכויות הזכריות שלהן.

כדי להבין מהן איכויות זיכריות תחשבו על "קו" ו"עיגול". מי מהם הזיכרי? אני מאמינה שרובכם תענו "קו". וזאת אכן תשובה אוניברסלית, נכונה.

העבודה עם גברים משולבת עם הסבר על איכות התנועה אותה אנו מחפשים בשיעורים שהאלמנט המוביל שלה הוא שימוש בשריר ה"מודעות". גברים לא תמיד ירשו לעצמם להיפתח לעבודת מודעות איטית וקשובה , כי לרוב היא נחשבת "נשית" יותר. אבל השאיפה בתירגול פילאטיס-תרפיה, היא יצירת תהליך התקרבות ואינטימיות עם הגוף של עצמם וזה אומר, העלאת המודעות וחיפוש אחר תחושות גוף מעודנות ועמוקות.

פתיחת מנעד התחושות גם לחוויות עדינות יותר מרחיב את המנעד הרגשי ומאפשר למוח לעשות אינטגרציה בין תחושות לבין רגשות , דבר שאינו מוכר לחלק גדול מהגברים שעברו הסללה מגדרית בחברה הישראלית.

החברה הישראלית מכוונת את הבנים לחיים ללא דיבור על רגשות ותהליך כזה יוביל לגברים הסובלים כאבי גוף ונפש רבים.

מתוך תשומת לב לכך, אחד הדברים שאני לא ארצה לעשות בעבודה עם גברים היא לעודד אותם להשתמש באיכויות זיכריות. ולכן אני אטשטש מטרות, אכוון לתירגול בקצב איטי יותר שמאפשר למידה, אשתמש ברפרטואר בעל טווחים קטנים יותר שמאפשרים כוח ממוקד ,התפתחות וגדילה.

מה שיוביל אותי במהלך המפגש היא השאלה מה הבחור לומד מזה? האם הוא משנה את התבניות התנועתיות שלו? האם הוא מצליח להגביר מודעות באזור עמוקים וחבויים בגופו (וכמובן שגם בנפשו) ? או האם אני מנסה לרצות את האיכות הזיכרית הדומיננטית שלו , ומגישה לו תרגילי כוח מאתגרים?

דוגמה : אדם שמראים לו תרגיל חדש והוא כולו חדור מטרה לבצע אותו מיידית – נוכל לומר עליו שהוא אינו טיפוס "חוקר" וששלבי "תהליך" הם לא מצב טבעי לו. הוא קיבל "מטרה" ומרגיש שהוא חייב לספק "תשובות מדוייקות מייד" .

דוגמה נוספת: אדם שמרגיש רק "תנועות גדולות", כלומר תנועה שמורגש בה "הרבה כוח". אדם שלא מחשיב תחושות עדינות כעוצמה – אלא רק תדרים "צועקים" ייחשבו כעבודה. נוכל לומר עליו שזהו אדם שמתקשה לצקת משמעות לרגשות מעודנים יותר, עמוקים יותר. נוכל גם לומר שזהו אדם שצריך סיפוקים מיידיים ואין אצלו מקום לתהליכים מאופקים יותר.

שתי הדוגמאות שהבאתי מאפיינות חלק גדול מהגברים שעשויים להגיע לסטודיו (וגם חלק לא קטן של נשים המחזיקות באיכות גברית). גברים אלו יתקשו להיכנס לתהליך מובנה של עבודה אותה נתחיל תמיד בהתעוררות של הרבדים העמוקים של הגוף ובחיבור לתחושות חדשות ומעודנות של כוח הנובע ממרכז הגוף – מהשרירים "הקטנים" (השרירים "העמוקים".) ויחפשו "סיפוקים מיידיים " בצורת כאב שרירי או עומס כזה או אחר הנובע מקבוצות השרירים השטחיות שבגוף.

מעבר לכך, המטרות הן אותן מטרות לכולם . מימוש 4 עקרונות אנטומיים ו10 עקרונות קונספטואלים, שבמקרים שלנו - הדרך להשגתן עוברת דרך התודעה הגברית.

רפרטואר השיטה הוא כולו "זכרי"– נבנה ע"י גבר שהתבסס על היכולות של עצמו . (אם נשים לב נגלה שחלק נכבד מהרפרטואר נשען על חגורת הכתפיים שהוא האזור הדומיננטי במבנה הגברי) ולכן אני מאמינה שדרך הלמידה שלו וההתייחסות אליו צריכה להיות "נקבית".

עוד על עבודה בפן הרגשי עם גברים ניתן לקרוא במאמר : "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהנה.." תמיר אשמן


חיפוש לפי תגיות
No tags yet.
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page