top of page
מאמרים נוספים

על "אי-שימוש-נלמד" ותנועה אוניברסלית


אם הייתי אומרת לך שיש לך אזור משותק בגוף ואתה אפילו לא יודע - איך היית מגיב?

ואם הייתי אומרת לך, שללמוד להניע את האזור החסום יוביל אותך לשיפור היחסים שלך עם הסובבים אותך - איך היית מגיבה?

אז כן, ככה זה, מסתבר שרבות ורבים מאיתנו סובלים משיתוקים קטנים בגוף ואנחנו אפילו לא מודעים לכך !!!

בגוף זאת תופעה מוכרת וידועה, וזה נקרא "אי-שימוש נלמד" (learned non-use ) - מושג מרתק שמלווה אותי במפגשי פילאטיס-תרפיה ובסדנאות על תנועה אוניברסאלית.

זהו מושג שמיוחס בד"כ לתהליכי שיקום מוטורי של אברים משותקים , ומתכוון למצב בו אי-השימוש באיבר מפחית את היכולת להפעלה עצבית שלו ועלול להוביל לאטרופיה (ניוון) של שהשריר.

אני נוטה להרחיב מעט את השימוש במושג , מאחר וכל מהות עבודתי מתבססת על הנחת היסוד שכן יש חיבור בין הגוף לנפש – אז כל שיתוק של אזור מסוים בגוף הוא גם השתקה של חוויה רגשית מסוימת.

שיתוק והשתקה, זה בסך הכל עוד כלי של התודעה שלנו ללמד אותנו מודעות עצמית ואיזון בחיים. וכן, לכולנו (כן, מכלילה את כולנו) יש אזורים כאלה בגוףנפש.

במפגשי תנועה אוניברסלית אני מלווה אנשים בתהליך הגילוי של אותם אזורים 'מושתקים-משותקים', אזורים בגוף שלא העברנו אליהם תשומת לב מודעת – אזורים שלמים שתוקעים אותנו בחיים, ביחסים עם אנשים או בהתמודדויות עם קשיים.

"אי-שימוש נלמד" בעמוד שדרה יופיע בצורה שונה אצל כל אחד ואחת מאיתנו ויהיו לו משמעויות שונות וסיבות אחרות לקיפאון - כי הכל תלוי וסובב סביב הסיפור האישי.

לדוגמה: גב תחתון שהופך ל"ערוץ נחל" יבש וצחיח, שאין בו שום תנועה ושנוצרו בו עמודי סלע משני צידי עמוד השדרה (שרירי הזוקפים שהפכו לנוקשים ), יכול להיות לעיתים עדות ל:

  • התקפי זעם (ששווה לבדוק מה המקור שלהם)

  • ילדות בצילו של אבא שתלטן

  • סופר-אגו מסרס שמגביל את תנועתנו בעולם

  • צורך בביטחון וודאות גדולה "מהרגיל"

  • חשיבה אנליטית קרה שדורסת כל חשיבה רגשית

  • דפוס חשיבה מגביל שגדלנו איתו לאורך החיים

ועוד אפשרויות רבות וסובייקטיביות שהחיים יטמינו בגופנו, ויגרמו לשיתוק באזור זה או אחר.

כל אחד מהאלמנטים שציינתי ניתנים לשינוי ואיזון ברגע שנזהה אותם דרך הגוף. דרך המודל של 'תנועה אוניברסלית' אני מזהה את התמונה ביתר דיוק ובעזרת כמה מהלכים "מרחיבי תמונה" מאפשרת לתחושות להתרחב.

זה אומנם שונה מאדם לאדם , אבל בגוף כן יש אבני דרך ברורות וקבועות שביחד (מורה-מתרגלת) מובילות אותנו לגילוי של הסיפור המלא.

כשחדוות הגילוי מופיעה מופיע אור בעיניים והתרחבות המבט, פתאום רפרטואר שלם של תחושות ורגשות ניפתח, יכולות ההתמודדות מתרחבות - והגוף חוזר להיות מקור לנינוחות ותנועה

חגיגה נפלאה של תנועה ותחושה !!!


חיפוש לפי תגיות
No tags yet.
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page