top of page
מאמרים נוספים

עשרת העקרונות לתנועה בחיים


החיים מלאי תנועה ושינויים המלווים אותנו בכל רגע ורגע, אם זה מול בני המשפחה , חברים ובעיקר מול עצמנו. לעיתים אלו שינויים המביאים שמחה וחגיגה ולעיתים עצב כאב ואכזבה. טכניקות תנועה רבות, בהן גם פילאטיס, משלבות עבודת גוף עם עבודת מודעות כשהן מציבות בנוסף לרפרטואר תרגילים , גם "ערכים קונספטואליים" שדורשים מהמוח (מערכת העצבים) ומהתודעה לעבוד ולהתפתח. ההתפתחות הזו היא כלי להתמודדות עם השינויים שהחיים מעניקים לנו וכלי ליצירת תחושת שלמות וחיבור עם עצמנו.

1. מודעות - מודעות היא האלמנט המגשר בין גוף-רגש-תבונה, בלעדיה יישארו הדברים תלושים ממשמעויות וללא השפעה על חיינו. מודעות היא בין היתר היכולת לראות את עצמנו "מחוץ לגופנו", ובאותה נשימה להיות בקשר עם תחושות גופנו . בעזרת המודעות נוכל לבחון את התנהגותנו ולקחת עליה אחריות. התפתחות של המודעות מתבצעת בעזרתו של אדם אחר אשר פותח לנו אזורי התבוננות שעד עתה לא היו נגישים לנו. ה'אדם האחר' יכול להיות מורה, בן/בת זוג, ילד או הערת שוליים שנאמרה כדרך אגב וכו'.

בתרגול פילאטיס: נפתח מודעות לכל תא הקיים בגופנו בעת ביצוע תרגיל, מודעות לכל תזוזת מפרק או שריר,מודעות לתחושות שעולות מתוך תנועה,מודעות לקושי, לכאב, לשליטה, לנשימה ,להערות המורה ולאנשים הסובבים אותי. ובעיקר מודעות לקשר וההשפעה של החוויות הגופניות על חיינו.

שיעורה של המורה: המורה תפתח מודעות לעצמה מול המתרגלים שמולה (עמידה, דיבור, מגע, לבוש) , מודעות למילים שהיא בוחרת במהלך שיעור, מודעות לתחושותהמתרגלות שבשיעור, מודעות לכל משתתפי השיעור ללא הבדל של רמת תרגול ועוד.

2. איזון - איזון הוא דבר רגעי ,דינאמי. לרגע תפסת אותו וברגע הוא נעלם.

האדם המודע יהיה בחיפוש תמידי אחר איזון בכל תחומיהחיים: בעבודה, מול המשפחה , תזונה וכו'. תכונת האיזון נעה על צירים , ומתייחסת ל"נקודת האפס" – "נקודת האפס" מייצגת את "עמוד האמצע" שבגוף. על האדם למצוא את טווח התנועה של אזור האיזוןשלו קרוב ככל שניתן ל"נקודת האפס".

בתרגול פילאטיס: נשאף לביצוע תרגיל באופן המאוזן ביותר תוך כדי התייחסות ל"עמוד האמצע" שבגופנו. בנוסף, נפעל להשגת איזון דרך פעילות מאוזנת של שרירי הגוף אחד עם השני או אחד מול השני. פלג גוף עליון מול פלג גוף תחתון, תנועה מאוזנת בין ימין לשמאלואפילו בניית שיעור מאוזן.

שיעורה של המורה: היכולת לבנות שיעור מאוזן ומלא למתרגלות, היכולת להישאר מאוזנת אל מול תלמיד "מאתגר", היכולת לאתגר מצד אחד ולא לתסכל מצד שני, ועוד רבים הרבדים המתגלים במהלך שיעור שיביאו בסופו של דבר לאיזון הגוף והנפש גם למורה וגם לתלמיד.

3. נשימה - נשימה הכרחית לתפקודו הבסיסי של הגוף. היא מאפשר רגיעה וזרימה מרמת התא עד לרמת התודעה. היא מאפשרת מיקוד ו"השקטה" של "הדיבור הפנימי".

בתרגול פילאטיס: ברמה הטכנית , נשאף ליצירת נשימה זורמת ומלאה לאורך כל התנועה. הנשימה נלמדת בשלב ראשון כחלק מהכוריאוגרפיה ורק לאחר שהוטמעה בגוף, ניתן לשנותה ולכוון אותה למקומות הרצויים לנו.

שיעורה של המורה: למצוא את הנשימה לעצמה, כדי שתוכל להעבירה הלאה לתלמידותיה.

4. מרכז – מרכז הגוף הוא האזור שממנו מתחיל האדם. במרכז הגוף מרוכז כל כוחנו וממנו תתחיל כל תנועה.

המרכז דומה לקופסה המכילה עוצמות רבות הנעות ומתגוששות ומנסות למצוא איזון בניהן . הבטן מקדימה, הגב מאחורה, ריצפת האגן מלמטה והסרעפת כ"גג" מלמעלה. הגוף,כמו ספינה עצומה המשייטת בשקט וברכות על פני המים, ובמרכזה חדר המנועים רועש ומזיע ועובד ללא הפסק .

בתרגול פילאטיס: לפני כל תזוזה של הגוף , מתקיימת התגייסות של שרירי המרכז וזו מאפשרתתנועה משוחררת ,יעילה ומלאת עוצמה של שאר איברי הגוף. המרכז חייב להישאר לעולם דינאמי ולא סטטי!

שיעורה של המורה: המורה מהווה את המרכז למהלך השיעור . ככל שתהיה מרוכזת ,מדויקת ודינאמית, כך תוכל להשקיע מינימום מאמץ כדי לנהל את השיעור.ככל שמרכזה של המורה יהיה ברור לה , כך תוכל להתמודד עם אתגרים במהלך המפגש עם המתרגלות.

5. ריכוז – יכולת הריכוז היא ההוכחה לחיבור הגוף לנפש , ל"כאן ועכשיו" שלנו. כשריכוז מתקיים אנו מתעלמים מגורמים מסיחי דעת , וממקדים אנרגיות רבות למשימה אחת. המוח עובר למצב "הסתכלות פנימה" ונוצרת זרימה (עקרון הבא) ורמת המודעות עולה.

בתרגול פילאטיס: הריכוז הכרחי כדי ליישם את כל עקרונות העבודה של שיטת פילאטיס .אם הריכוז קיים ,ניתן להגיע למצב מדיטאטיבי בזמן תרגול.

שיעורו של המורה: לראות מה מסייע למתרגלים שלו להתרכז. ללא ריכוז-אין דיוק, וללא דיוק- אין יעילות , וללא יעילות – יש מאמץ, וכשיש מאמץ – נעלמת ההנאה.

6. זרימה - זרימה היא השתנות מתמדת תוך כדי יצירת המשכיות. כמו האיזון, גם הזרימה לעיתים "טובה" יותר לעיתים "טובה פחות",העיקר שנמשיך לזרום. תחושת זרימה עומדת בבסיס ההנאה.

בתרגול פילאטיס: נשאף לזרימה לכל אורך התנועה, נוודא שהנשימה זורמת, מהלך שיעור זורם ותקשורת זורמת בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין האחר.

שיעורו של המורה: ליצור זרימה במהלכו של השיעור,זרימה והמשכיות בין מפגש למפגש, וזרימה בתקשורת הבינאישית.

7. יעילות – פעולה יעילה חוסכת אנרגיה . חסכון באנרגיה מאפשר תפקוד טוב יותר – בכל הרבדים.

בתרגול פילאטיס: ביצוע תרגיל ע"י שימוש יעיל של שרירי הגוף ללא "תוספות" של אברים/שרירים נלווים , וללא פיצויים.

שיעורו של המורה: התאמת התרגילים כך שיהיו הכי יעילים לגופם של המתרגלים, כדי שיספגו ממנו את מקסימום היתרונות לגופם. בניית שיעור בצורה יעילה ולא מעייפת.

8. שליטה – השליטה מאפשרת הרפיה וניצול מדויק יותר של המשאבים. היא היכולת שלנו לשלוט על גופנו ועל חיינו – ולהצליח להרפות כשצריך. נדרשת שליטה ביכולת להתמודד ולשנות דפוסים ולבחור בהם ממקום מודע. עקרון האיזון פועל לצידה של השליטה.

בתרגול פילאטיס: היכולת לשלוט בתנועה תאפשרגם את ההפרדה בין אברי הגוף השונים, וגם את השילוב ביניהם. שליטה תאפשר לנו להרפות בצורה מודעת.

שיעורו של המורה: המורה יממש שליטה באופן ניהול השיעור בסטודיו. השליטה בשלבי התרגיל השונים ובדרכי התמיכה שהוא בוחר לתת לתלמידו.

9. דיוק – הוא המחשת החיבור בין החשיבה לגוף.היכולת לייצב את עצמנו בתוך מסגרת מובנית בצורה המדויקת ביותר מבטאת יכולת התארגנות ושליטה של עצמנו על גופנו. הדיוק מעיד על בחירה.

בתרגול פילאטיס: ביצוע כוריאוגרפית התרגיל בצורה המדויקת ביותר מבטאת יכולת שליטה גבוה בכל הרמות. לעומת זאת, "דיוק–יתר" שיצא מאיזון, עלול לבטא ניתוק רגשי ושימוש קיצוני ב "מיינד" .

שיעורו של המורה: לדרוש דיוק אצל המתרגלים שלו.הניסיון לדייק, הוא זה המשאיר חיוניות ונכונות בעבודת ההוראה . הוא זה שפותח שוב ושוב את הסקרנות אל הדרך שתוביל אותנו קרוב יותר אל הדיוק במטרה– והמורה הוא המוביל.

10. הרמוניה – היא היכולת לשלב בצורה בהירה בין אלמנטים שונים (הגדרה מוסיקלית).זה ה'גם וגם', האפשרות לנוע , להיות חופשיים , גמישים ומפוקחים בעת ובעונה אחת.

התקיימותם של רבדים רבים באישיותו של האדם - מבלי לפגוע בסובב אותו או בעצמו.

בתרגול פילאטיס: השאיפה לקיים את כל 10 העקרונות הללו בצורה מלאה בכל רגע נתון של תנועה בחיינו.

שיעורו של המורה: לקיים גם הוא את אותם 10 עקרונות, ולהתכוון למקום שבו הנתינה והקבלה שהוא מרעיף על המתרגלים שאיתו ועל עצמו , תביא למקום של הנאה בריאות כללית והתפתחות אישית.


חיפוש לפי תגיות
No tags yet.
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page